Uchwała nr 18/16 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 28 kwietnia 2016 rokuw sprawie warunków i trybu rekrutacji na stacjonarne i niestacjonarne studia doktoranckie w Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2016/2017
Na podstawie art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 ze zm.) w zw. z § 37 ust. 1 pkt 7 Statutu UG (t.j. załącznik do uchwały nr 49/15 Senatu UG z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego), Senat Uniwersytetu Gdańskiego na wniosek rad wydziałów określa warunki i tryb rekrutacji na stacjonarne i niestacjonarne studia doktoranckie w Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2016/2017.
§ 1.
1. Studia doktoranckie w Uniwersytecie Gdańskim mogą być prowadzone jako studia stacjonarne lub niestacjonarne.
2. Niestacjonarne studia doktoranckie są odpłatne na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
3. Ilekroć w uchwale jest mowa o Ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym.
§ 2.
1. Na studia doktoranckie, prowadzone w obu formach wymienionych w § 1 ust. 1, może być przyjęty kandydat, który posiada kwalifikacje drugiego stopnia lub jest beneficjentem programu „Diamentowy Grant”, o którym mowa w art. 187a ust. 1 Ustawy.
2. Osoby niebędące obywatelami polskimi mogą podejmować i odbywać studia doktoranckie na zasadach określonych w art. 43 Ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych (Dz. U. Nr 190, poz. 1406 ze zm.).
3. Od osób, o których mowa w ust. 2, wymaga się złożenia dyplomu ukończenia w Polsce jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia albo innego dokumentu poświadczającego ukończenie studiów wyższych za granicą, uznanego – zgodnie z odrębnymi przepisami – za równorzędny z dyplomem ukończenia w Polsce jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia.
§ 3.
1. Kandydaci na studia doktoranckie są przyjmowani na studia w ramach limitów przyjęć określonych przez Senat na wniosek dziekana.
2. Limity przyjęć na poszczególne studia doktoranckie określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
3. Upoważnia się Prorektora ds. Kształcenia do podejmowania decyzji w sprawach:
1) zwiększenia – na wniosek dziekana – limitu przyjęć na studia doktoranckie określonego niniejszą uchwałą;
2) uruchomienia – na wniosek dziekana – studiów doktoranckich, w przypadku, gdy liczba kandydatów wstępnie zakwalifikowanych do przyjęcia na dane studia jest mniejsza od limitu przyjęć określonego niniejszą uchwałą;
3) przeprowadzenia – na wniosek dziekana – dodatkowej rekrutacji na studia doktoranckie w przypadku, gdy liczba kandydatów wstępnie zakwalifikowanych do przyjęcia na dane studia jest mniejsza od limitu przyjęć określonego niniejszą uchwałą.
§ 4.
1. Rekrutacja na studia doktoranckie odbywa się w drodze konkursu i jest prowadzona za pośrednictwem systemu Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK) na Studia Doktoranckie. W uzasadnionych przypadkach rekrutacja może być prowadzona poza systemem IRK na Studia Doktoranckie.
2. Warunki rekrutacji na studia doktoranckie mogą dotyczyć w szczególności:
1) wyniku uzyskanego w rekrutacji, wymaganego do przyjęcia na studia doktoranckie;
2) udokumentowania dotychczasowych osiągnięć naukowych i zawodowych kandydata;
3) wyniku jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia, uzyskanego przez kandydata;
4) średniej ocen przedstawiającej osiągnięcia kandydata w okresie jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia;
5) średniej ocen przedstawiającej osiągnięcia kandydata w okresie jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia, wymaganej do udziału w rekrutacji na studia doktoranckie;
6) przedstawienia motywacji do podjęcia studiów doktoranckich w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej lub w formie listu motywacyjnego;
7) złożenia egzaminu pisemnego lub ustnego z wybranej dyscypliny naukowej;
8) złożenia pisemnej opinii promotora pracy magisterskiej;
9) złożenia pisemnej opinii przyszłego opiekuna naukowego albo promotora rozprawy doktorskiej.
3. Szczegółowe warunki i tryb rekrutacji na studia doktoranckie – określone przez Senat, na wniosek właściwej rady wydziału – zawiera załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
4. Komisja rekrutacyjna nie może ustalić innych niż określone niniejszą uchwałą warunków i trybu rekrutacji na studia doktoranckie.
§ 5.
1. Kandydat na studia doktoranckie jest zobowiązany do złożenia dokumentów wymaganych w rekrutacji na dane studia, określonych w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Kopie dokumentów składanych przez kandydata powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez: uczelnię, której kandydat jest absolwentem, organ samorządu terytorialnego, notariusza, członka komisji rekrutacyjnej lub pracownika dziekanatu.
3. Kandydat będący beneficjentem programu „Diamentowy Grant”, o którym mowa w art. 187a ust. 1 Ustawy, jest zobowiązany do złożenia kopii ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw nauki o przyznaniu środków finansowych na realizację badań naukowych w ramach programu „Diamentowy Grant”.
§ 6.
1. Rekrutację na studia doktoranckie przeprowadza komisja rekrutacyjna powoływana przez dziekana. W skład komisji rekrutacyjnej wchodzą: dziekan albo inna osoba upoważniona przez dziekana – jako przewodniczący, kierownik studiów doktoranckich oraz co najmniej jeden przedstawiciel opiekunów naukowych doktorantów.
2. Przedstawiciel samorządu doktorantów może uczestniczyć w rekrutacji jako obserwator, na zasadach określonych przez dziekana.
§ 7.
1. Komisja rekrutacyjna w szczególności:
1) przyjmuje dokumenty składane przez kandydatów oraz zapewnia bieżącą obsługę rekrutacji;
2) podejmuje decyzje w sprawach przyjęcia na studia doktoranckie;
3) doręcza kandydatowi decyzję w sprawie przyjęcia na studia doktoranckie.
2. Zadania komisji rekrutacyjnej, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 3, są wykonywane przez komisję przy pomocy pracownika dziekanatu wyznaczonego przez dziekana na wniosek przewodniczącego komisji. Dziekan wyznacza pracownika dziekanatu z własnej inicjatywy w przypadku, gdy pełni funkcję przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
3. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej jest zobowiązany do stosowania przepisów określających warunki i tryb rekrutacji w sposób uwzględniający szczególne potrzeby kandydatów będących osobami niepełnosprawnymi.
§ 8.
1. Przyjęcie kandydata na studia doktoranckie następuje na podstawie wyników rekrutacji, z uwzględnieniem limitu przyjęć na studia określonego niniejszą uchwałą.
2. Wyniki rekrutacji na studia doktoranckie oblicza się w skali punktowej.
3. Kandydat będący beneficjentem programu „Diamentowy Grant”, o którym mowa w art. 187a ust. 1 Ustawy, uzyskuje w rekrutacji wynik taki, jak najwyższy wynik uzyskany w rekrutacji przez innego kandydata.
4. Kandydat, który w rekrutacji uzyskał wynik wynoszący zero punktów nie może zostać przyjęty na studia doktoranckie.
§ 9.
1. Wyniki rekrutacji na studia doktoranckie są jawne.
2. Wyniki rekrutacji na studia doktoranckie ogłasza się:
1) za pośrednictwem systemu IRK na Studia Doktoranckie – w przypadku, gdy rekrutacja jest prowadzonaza pośrednictwem tego systemu;
2) w postaci list podanych do publicznej wiadomości w formie pisemnej na wydziale oraz w formie elektronicznej na stronie internetowej wydziału – w przypadku, gdy rekrutacja jest prowadzona poza systemem IRK na Studia Doktoranckie.
§ 10.
1. Decyzję w sprawie przyjęcia na studia doktoranckie podpisują przewodniczący i wszyscy członkowie komisji rekrutacyjnej.
2. Decyzję w sprawie przyjęcia na studia doktoranckie doręcza się:
1) we właściwym dziekanacie, za pokwitowaniem, w terminie pięciu dni od dnia wydania decyzji;
2) po upływie terminu określonego w pkt 1 – wysyłając decyzję listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
3. Szczegółowy termin doręczenia decyzji w trybie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznaczony w dniach i godzinach, określa przewodniczący komisji rekrutacyjnej i podaje do publicznej wiadomości, jednocześnie z ogłoszeniem wyników rekrutacji, w sposób wskazany w § 9 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2.
§ 11.
1. Komisja rekrutacyjna dokumentuje przebieg rekrutacji, sporządzając:
1) protokół z przebiegu postępowania rekrutacyjnego w sprawie każdego kandydata, zawierający co najmniej wynik uzyskany przez tego kandydata, w tym szczegółowy wykaz uzyskanych punktów;
2) protokół z obrad komisji rekrutacyjnej;
3) listę rankingową wszystkich kandydatów uczestniczących w rekrutacji, ustaloną według liczby punktów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów;
4) listę alfabetyczną kandydatów przyjętych na studia doktoranckie wraz z wynikami rekrutacji uzyskanymi przez tych kandydatów.
2. Protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, podpisują przewodniczący i wszyscy członkowie komisji rekrutacyjnej. Listy, o których mowa w ust. 1 pkt. 3 i 4, podpisuje przewodniczący komisji rekrutacyjnej.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt. 2-4, komisja rekrutacyjna przekazuje do Działu Kształcenia w terminie pięciu dni od daty ich sporządzenia.
§ 12.
1. Kandydat ma prawo wglądu do akt postępowania rekrutacyjnego w swojej sprawie, w obecności członka komisji rekrutacyjnej, w terminie trzech dni od daty ogłoszenia wyników rekrutacji.
2. Szczegółowe terminy, w których kandydat może uzyskać wgląd do akt postępowania rekrutacyjnego w swojej sprawie, oznaczone w dniach i godzinach oraz miejsce uzyskania wglądu do akt określa przewodniczący komisji rekrutacyjnej i podaje do wiadomości, jednocześnie z ogłoszeniem wyników rekrutacji, w sposób wskazany w § 9 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2.
§ 13.
1. Od decyzji komisji rekrutacyjnej przysługuje odwołanie do Rektora, za pośrednictwem komisji rekrutacyjnej, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia doktoranckie określonych niniejszą uchwałą. Decyzja Rektora jest ostateczna.
2. Decyzję Rektora doręcza się wysyłając decyzję listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
§ 14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Bernard Lammek