fbpx Uchwała nr 56/14 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 26 czerwca 2014 roku w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet Gdański oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 56/14
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
26 czerwca 2014 roku
w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet Gdański oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje

Na podstawie art. 99 ust. 1, 1b i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 roku, poz. 572 ze zm.) oraz § 120 ust. 3 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego, uchwala się, co następuje:

 

§ 1

  1. Uchwała określa zasady pobierania i rodzaje opłat pobieranych przez Uniwersytet Gdański za usługi edukacyjne, terminy ich wnoszenia oraz tryb i warunki zwalniania z tych opłat w części lub w całości.
  2. Zapisy uchwały mają zastosowanie do studentów studiów stacjonarnych oraz niestacjonarnych, zwanych dalej „studentami” oraz uczestników stacjonarnych i niestacjonarnych studiów doktoranckich, zwanych dalej „doktorantami”, a także do słuchaczy studiów podyplomowych i kursów dokształcających zwanych dalej „słuchaczami”, będących:
    1. obywatelami polskimi,
    2. cudzoziemcami kształcącymi się na zasadach obowiązujących obywateli polskich, zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 roku, poz. 572 ze zm.) zwanej dalej Ustawą.
  3. Zasady pobierania opłat od cudzoziemców niewymienionych w art. 43 ust. 2 Ustawy regulują odrębne przepisy.

 

§ 2

Uniwersytet Gdański może pobierać opłaty za następujące usługi edukacyjne:

  1. kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych oraz kształcenie uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich,
  2. kształcenie studentów na studiach stacjonarnych, jeżeli są to ich studia na drugim lub kolejnym kierunku studiów,
  3. kształcenie studentów na studiach stacjonarnych za zajęcia poza limitem ECTS określonym w art. 170a ust. 2 Ustawy,
  4. prowadzenie studiów w języku obcym,
  5. powtarzanie określonych zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce,
  6. przedłużenie niestacjonarnych studiów doktoranckich,
  7. udział w zajęciach nieobjętych planem studiów,
  8. studia podyplomowe oraz kursy dokształcające.

 

§ 3

  1. Wysokość opłat, o których mowa w § 2 pkt 1-7, ustala Rektor  co najmniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.
  2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, może przez Rektora zostać podwyższona na kolejny rok akademicki z uzasadnionych przyczyn powodujących rzeczywisty wzrost kosztów kształcenia (zgodnie z art. 99 ust. 2 Ustawy). W przypadku ich podwyższenia student lub doktorant będzie o tym fakcie poinformowany z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem i zostanie mu przedłożony do podpisu aneks do umowy, o której mowa w § 4.
  3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, student lub doktorant będzie miał prawo do odstąpienia od umowy. Wzór aneksu stanowi załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.
  4. Opłaty, o których mowa w § 2 pkt 1-7, są zróżnicowane w zależności od kierunku i roku studiów.

 

§ 4

  1. Warunki odpłatności za usługi edukacyjne, w tym studia pierwszego i drugiego stopnia i jednolite studia magisterskie, określają umowy zawierane w formie pisemnej między Uczelnią a studentem, zwane dalej „umowami”.
  2. Wzory umów, o których mowa w ust. 1, stanowią załączniki do niniejszej uchwały, odpowiednio:

1) dla studentów studiów stacjonarnych – załącznik nr 1,

2) dla studentów studiów niestacjonarnych – załącznik nr 2,

3) dla studentów studiów niestacjonarnych Wydziału Ekonomicznego – załącznik nr 3.

  1. Wzory umów o warunkach odpłatności za usługi edukacyjne w Uniwersytecie Gdańskim świadczone dla doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych ustala Rektor.
  2. Studenci przyjęci na studia przed dniem wejścia w życie Ustawy wnoszą opłaty za zajęcia dydaktyczne na dotychczasowych zasadach do końca okresu studiów przewidzianego w programie studiów.
  3. W celu zawarcia umowy, o której mowa w ust. 2 w odniesieniu do studentów i w ust. 3 w odniesieniu do doktorantów, student lub doktorant jest zobowiązany do stawiennictwa we właściwym dziekanacie. Podpisaną umowę student lub doktorant składa we właściwym dziekanacie najpóźniej w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia zajęć.
  4. Niespełnienie przez studenta warunku, o którym mowa w ust. 5, skutkuje skreśleniem go odpowiednio z listy studentów lub doktorantów.
  5. Umowy, o których mowa w ust. 2 i 3, z upoważnienia Rektora podpisują odpowiednio: ze studentami i doktorantami – dziekani lub prodziekani, ze słuchaczami studiów podyplomowych – kierownicy studiów podyplomowych.
  6. Każda ze stron może wypowiedzieć umowę ze skutkiem na koniec semestru, w którym nastąpiło wypowiedzenie. Wzór wypowiedzenia umowy stanowi załącznik nr 7 do niniejszej uchwały.
  7. W przypadku zaakceptowanej przez Uczelnię zmiany formy studiów lub kierunku zawrze ona ze studentem lub doktorantem nową umowę o warunkach odpłatności, zawierającą klauzulę uchylającą ważność uprzednio podpisanej.
  8. Studenci, którzy podjęli lub kontynuują studia stacjonarne, składają we właściwym dziekanacie najpóźniej w ciągu 14 od daty rozpoczęcia zajęć oświadczenie o spełnieniu warunków do podjęcia i kontynuowania studiów stacjonarnych w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat, odrębnie na każdy kierunek. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.

 

§ 5

  1. Dla opłat, o których mowa w § 2 pkt 1 i 4 oraz 2 w odniesieniu do studiów na kolejnym kierunku studiów (dalszym niż drugi) w formie stacjonarnej, ustala się następujące formy i terminy ich wnoszenia:
    1. osiem rat płatnych w następujących terminach:

1 rata – do 23 września,

2 rata – do 31 października,

3 rata – do 30 listopada,

4 rata – do 14 stycznia,

5 rata – do 28 lutego,

6 rata – do 31 marca,

7 rata – do 30 kwietnia,

8 rata – do 26 maja, albo

  1. jednorazowa opłata semestralna – płatna do 30 września za semestr zimowy oraz do 28 lutego za semestr letni, albo
  2. jednorazowa opłata roczna - płatna do 30 września.

 

  1. Niedotrzymanie terminu wniesienia opłaty uprawnia Uczelnię do naliczenia odsetek ustawowych.
  2. Studenci i doktoranci rozpoczynający studia, o których mowa w ust. 1, mają obowiązek złożenia oświadczenia o wyborze formy płatności, którego wzór stanowi załącznik nr 6, wraz z umową, o której mowa w § 4 ust. 2 w odniesieniu do studentów oraz w § 4 ust. 3 w odniesieniu do doktorantów.
  3. Wybrana przez studenta lub doktoranta forma płatności obowiązuje do końca studiów.
  4. Zmiana formy płatności może nastąpić na pisemny wniosek studenta lub doktoranta złożony przed rozpoczęciem kolejnego roku akademickiego, jednak nie później niż do 20 września. W takim przypadku student lub doktorant zobowiązany jest podpisać nowe oświadczenie, o którym mowa w ust. 3.
  5. Student lub doktorant ostatniego roku, przystępujący do egzaminu dyplomowego lub obrony pracy doktorskiej, musi mieć uiszczoną w całości opłatę za studia za rok akademicki, niezależnie od wyboru formy płatności w danym roku akademickim.

 

§ 6

  1. Opłaty za studia na drugim kierunku studiów w formie stacjonarnej wnoszą studenci, którzy nie posiadają uprawnień do korzystania nieodpłatnie z zajęć, o których mowa w art. 170a ust. 3, 4 i 5 Ustawy.
  2. Studenci zobowiązani są do wniesienia opłaty za pierwszy rok studiów na drugim kierunku studiów w formie stacjonarnej w terminie do 1 grudnia następnego roku akademickiego oraz do wnoszenia w takim samym terminie opłat w kolejnych latach tych studiów, jeżeli w roku poprzedzającym dany rok studiów nie spełnili kryteriów, o których mowa w art. 181 ust. 1 Ustawy.

 

§ 7

  1. Wysokość opłaty, o której mowa w § 2 pkt 8, ustala Rektor co najmniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.
  2. Opłata za studia podyplomowe może być wnoszona w formie opłaty semestralnej, rocznej lub całościowej.
  3. Kierownik studiów podyplomowych określa termin wniesienia opłaty, o której mowa w § 2 pkt 8 część pierwsza.
  4. Kierownik studiów podyplomowych może wyrazić zgodę na rozłożenie opłaty, o której mowa w § 2 pkt 8 część pierwsza, na raty.
  5. Słuchacz składa wniosek o rozłożenie opłaty, o której mowa w § 2 pkt 8 część pierwsza, na raty u kierownika studiów podyplomowych na tydzień przed terminem dokonania pierwszej wpłaty.
  6. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności wynikających z trudnej sytuacji materialnej lub zdrowotnej, na wniosek słuchacza złożony do kierownika studiów podyplomowych nie później niż w terminie 7 dni do dnia rozpoczęcia zajęć, możliwe jest obniżenie opłaty, o której mowa w § 2 pkt 8 część pierwsza.
  7. Decyzję w sprawie, o której mowa w ust. 6, podejmuje Prorektor ds. Kształcenia po uzyskaniu opinii kierownika studiów podyplomowych.

 

§ 8

  1. Student lub doktorant może złożyć, nie później niż do dnia 20 września, wniosek o zwolnienie w całości lub w części z opłat, o których mowa w § 2 pkt 1 i 3. Podstawą do stosowania – jedynie w wyjątkowych przypadkach – zwolnienia z opłat w całości lub w części mogą być w szczególności:
    1. osiągnięcie przez studenta/doktoranta wysokiej średniej ocen, uzyskanie osiągnięć naukowych, artystycznych lub wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie na szczeblu krajowym lub międzynarodowym;
    2. istotne pogorszenie się w czasie studiów sytuacji materialnej studenta/doktoranta;
    3. orzeczenie stwierdzające niepełnosprawność w stopniu znacznym, umiarkowanym lub lekkim studenta/doktoranta wydane na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1998 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2011 roku, Nr 127, poz. 721 ze zm.).
  2. Studenci i doktoranci przyjęci na pierwszy semestr, dla których proces rekrutacji zakończył się po dniu 20 września, składają wnioski w terminie 7 dni od dnia wydania decyzji o przyjęciu na studia.
  3. Wskazane w ust. 1 i 2 terminy nie dotyczą tych osób niepełnosprawnych, które pierwszą decyzję ustalającą stopień niepełnosprawności uzyskały w trakcie roku akademickiego.
  4. Decyzję w sprawach studentów, o których mowa w ust. 1, podejmuje Prorektor ds. Studenckich po uzyskaniu opinii dziekana, w sprawach doktorantów – Prorektor ds. Kształcenia po uzyskaniu opinii kierownika studiów doktoranckich uzgodnionej z dziekanem wydziału. Od tej decyzji służy odwołanie do Rektora, którego decyzja jest ostateczna.

 

§ 9

  1. Opłaty za usługi edukacyjne, o których mowa w § 2 pkt 5 i 7, uiszczane są przez studenta lub doktoranta jednorazowo w wysokości określonej w zarządzeniu, o którym mowa w § 3 ust. 1, w terminie 14 dni od dnia doręczenia właściwej decyzji dziekana, ale nie później niż do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia do egzaminu lub zaliczenia z danego przedmiotu.
  2. Na pisemny wniosek studenta lub doktoranta dziekan wydziału może wyrazić zgodę na rozłożenie opłat, o których mowa w § 2 pkt 5 i 7, na raty.
  3. Opłaty za punkty ECTS wykorzystane ponad limit student dokonuje zgodnie z umową w ciągu 30 dni od zakończenia semestru, w którym przekroczył limit punktów ECTS.
  4. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 3, stanowi iloczyn ilości punktów ECTS przypadających na zajęcia ponad limit punktów ECTS oraz kosztu jednego punktu ECTS określonego przez Rektora.
  5. W przypadkach powtarzania semestru lub roku z powodu niezadowalających wyników w nauce student lub doktorant uiszcza opłatę za każdy powtarzany przedmiot w semestrze lub roku akademickim, w wysokości określonej przez Rektora.
  6. Łączna opłata za powtarzane przedmioty na studiach nie może być wyższa od kwoty semestralnej opłaty za studia (w przypadku powtarzania semestru) lub jednorazowej opłaty rocznej za studia (w przypadku powtarzania roku).
  7. Student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych za powtarzanie każdego przedmiotu objętego warunkowym zezwoleniem na studiowanie w następnym okresie rozliczeniowym uiszcza opłatę w wysokości określonej przez Rektora. Opłata za powtarzanie powyższych przedmiotów jest niezależna od opłat za zajęcia dydaktyczne, o których mowa w § 2 pkt 1, 2 i 3.
  8. Student korzystający z udzielonego przez dziekana zezwolenia na studiowanie w następnym okresie rozliczeniowym z długiem punktowym ECTS wnosi opłatę w wysokości równej iloczynowi wartości punktów ECTS przypadających na niezaliczony przedmiot oraz kosztu jednego punktu ECTS określonego przez Rektora.
  9. Opłatę, o której mowa w ust. 8, student uiszcza w terminie 14 dni od daty doręczenia właściwej decyzji dziekana.
  10. W wyjątkowych przypadkach Prorektor ds. Studenckich, po zasięgnięciu opinii dziekana, może zwolnić studenta w części lub w całości z obowiązku uiszczenia opłat, o których mowa w § 2 pkt 5 i 7, a Prorektor ds. Kształcenia, po zasięgnięciu opinii kierownika studiów doktoranckich – doktoranta z tych, o których mowa w § 2 pkt 5 i 6. Od ich decyzji służy odwołanie do Rektora, którego decyzja jest ostateczna.

 

§ 10

Ukończenie studiów, studiów doktoranckich, studiów podyplomowych nie zwalnia z obowiązku uiszczenia opłat, o których mowa w § 2, w tym opłat z tytułu studiowania na drugim lub kolejnym kierunku studiów stacjonarnych, również w przypadku, jeżeli terminy płatności wskazane w § 5 ust. 1 pkt 1 oraz w § 6 ust. 2 przypadają po dniu zakończenia studiów.

 

§ 11

  1. Jeśli student lub doktorant opóźnia się z opłatami za usługi edukacyjne wzywa się go do ich uiszczenia w terminie 7 dni od otrzymania wezwania, z jednoczesną informacją, że w przypadku niewniesienia należnej opłaty, nastąpi skreślenie z listy studentów lub doktorantów oraz skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
  2. Wpłata zaległej należności w terminie, o którym mowa w ust. 1, zwalnia studenta lub doktoranta z obowiązku uiszczenia odsetek za czas opóźnienia.
  3. Wznowienie studiów po skreśleniu z listy studentów lub doktorantów z powodu niewywiązania się z obowiązku terminowego wnoszenia opłat, jest możliwe po uiszczeniu zaległości oraz zwrocie ewentualnych kosztów sądowych poniesionych przez Uczelnię, po podpisaniu przez studenta lub doktoranta nowej umowy o warunkach odpłatności za studia.

 

§12

  1. Student lub doktorant rezygnujący ze studiów nie później niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia semestru może uzyskać zwrot wniesionej opłaty za studia, jeśli złoży w terminie do 14 dni od daty złożenia rezygnacji odpowiedni wniosek do Prorektora ds. Studenckich w sprawach dotyczących studentów lub do Prorektora ds. Kształcenia w sprawach dotyczących doktorantów. W pozostałych przypadkach rezygnacji opłata podlega zwrotowi proporcjonalnie do okresu pozostającego do końca semestru.
  2. Uczelnia zwraca w całości opłaty za studia wniesione przez studenta lub doktoranta w przypadku:
    1. utraty przez Uczelnię uprawnień do prowadzenia kierunku na określonym poziomie studiów lub studiów doktoranckich;
    2. niewywiązywania się przez Uczelnię ze zobowiązań wynikających z zawartej ze studentem lub doktorantem pisemnej umowy o warunkach odpłatności za studia w Uniwersytecie Gdańskim.
  3. Uczelnia zwraca proporcjonalnie opłaty wniesione za czas do końca semestru, w którym nastąpiło prawomocne skreślenie studenta lub doktoranta odpowiednio z listy studentów lub doktorantów.

 

§ 13

  1. Zwrot opłaty za studia podyplomowe może nastąpić po złożeniu przez słuchacza do kierownika studiów podyplomowych rezygnacji na piśmie z tych studiów wraz z wnioskiemo zwrot tej opłaty – w całości, gdy rezygnacja następuje w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia studiów, lub w części – proporcjonalnie do czasu pozostałego do zakończenia semestru, gdy rezygnacja została złożona po tym terminie.
  2. Zwrot opłat za kursy dokształcające następuje w całości, gdy rezygnacja z zajęć zostanie złożona do dnia rozpoczęcia kursu, lub proporcjonalnie, po rozpoczęciu zajęć, do czasu pozostałego do zakończenia kursu.

 

§ 14

Traci moc obowiązującą uchwała nr 51/13 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 9 lipca 2013 w sprawie w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet Gdański oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat.

 

§ 15

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Bernard Lammek

Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 13:45
Treść ostatnio zmodyfikowana przez:
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz